آموزش ابتدایی

    بسم اللّه الرحمن الرحیم

طرح درس روزانه هدیه های آسمان
نام و نام خانوادگی : قمر محمّدزاده
پایه ی : دوم ابتدایی
شماره ی درس : 11
نام درس : می خواهم نماز بخوانم
تعداد فراگیران : 25 نفر

 هدف کلی:

دانش آموزان با يك نماز دو ركعتي ساده و علاقمندي به اداي آن

 

اهداف رفتاری :

   از فراگیران انتظار می رود در پایان تدریس بتوانند :

1.    اجزاي نماز را به ترتيب نام ببرد. (شناختي)

2.    توصیف کند که در هنگام اقامه ی نماز با چه کسی سخن می گوید؟ (شناختي-نگرشی)

3.    مقدمات واجب نماز را نام ببرد. (شناختی)

4.    یک نماز دو رکعتی ساده را ادا کند (مهارتی)

5.    به فراگیری نمازی علاقه نشان دهد (نگرشی)

6.    در انجام فریضه ی نماز علاقه نشان دهد (نگرشی)

7.    به صورت داوطلبانه به اقامه ی نماز بپردازد (مهارتي-نگرشی)

8.    اذكار نماز را بخواند. (شناختي-مهارتي)

9.    به گروه و همكاري در گروه علاقمند شود. (نگرشي)

 

رسانه های آموزشی :

   فرش ، سجاده ، چادر نماز ، کتاب ، وایت برد ، ماژیک ، تصاویری از نماز و مراحل آن

 

فضا و مدل کلاس :

   گروهی

 

روش تدریس :

   تلفیقی (ایفای نقش ، پرسش و پاسخ ، بحث گروهی و...)

 

مفاهیم کلیدی :

   نماز

 

مقدّمات کلاس :

  با ظاهری آراسته و روی خوش به همراه وسایل ایجاد انگیزه وارد کلاس شده و سلام و احوالپرسی و حضور و غیاب می کنم.

 

ایجاد انگیزه :

  به همراه یک فرش کوچک ، سجاده و چادر نماز وارد کلاس می شوم  وبر روی سن پهن می کنم.

 

ارزشیابی تشخیصی:

  چون قبلا طرح عملی نماز اجرا شده است دانش آموزان با نماز ، اذان و اقامه آشنایی پیدا کرده اند و در درس های قبلی وضو گرفتن را یاد گرفته اند بنابراین با طرح سوالاتی از میزان دانسته های آنان آگاه می شوم.

   سوالیه ی تشخیصی:

1.    نور چشمای من ، کی می تونه اذان بگه ؟

2.    کی می تونه اقامه رو بگه؟

3.    کی می تونه وضو بگیره شکوفه های قشنگم؟

4.    چرا وضو می گیریم دخترای گلم؟

5.    برای چه کارایی وضو می گیریم؟

6.    باهوش های زرنگم قبله کجاست؟

7.    چرا رو به قبله می ایستیم گل های باغ زندگی؟

8.    چه کسی میتونه حدیثی درباره ی نماز بگه؟

9.    و... .

 

ارائه ی درس :

  من از جلسات قبلی ذکرهای نماز را یکی یکی بر روی مقوایی نوشته و بر بالای وایت برد نصب کرده بودم و از شکوفه های قشنگ کلاسم خواسته بودم که در ابتدای هر جلسه بعد از ورود من به کلاس این ذکر ها را بگویند با این کار می خواستم برای این درس آمادگی لازم را بدست آورند و ذکرهای نماز را یاد بگیرند.

  پس از ایجاد انگیزه و ارزشیابی تشخیصی ، ابتدا با استفاده از تصاویری که با خود به کلاس برده بودم دانش آموزان را به 5 گروه 5 نفره ئقسیم می کنم (به این صورت که تصاویر 5 تا 5 تا یکی هستند و تصاویر یکسان باید در کنار هم بنشینند ، این تصاویر درباره ی مراحل اجرای نماز است.) سپس از دانش آموزان می خواهم درباره ی تصاویر در گروه های خود بحث کنند و نتیجه را به کلاس ارائه دهند.

  بعد از توضیحات ، به دلیل اینکه دانش آموزان در طرح عملی نماز شرکت کرده بودند و اذکار را طی چند جلسه تمرین و تکرار یاد گرفته بودند کتاب را باز می کنیم و روی درس را می خوانیم سپس به صورت داوطلبانه از چند نفر از عزیزانم می خواهم که جلو آمده و یک نماز دو رکعتی بخوانند و بقیه گوش کنند.

  در هر مرحله از دانش آموزان سوالاتی درباره ی آن مرحله می پرسم و هدف من از پرسیدن این سوالات این است که از میزان یادگیری دانش آموزان آگاهی پیدا کنم.

 

چند نکته در آموزش نماز :

1.  هدف آموزش یک نماز دو رکعتی ساده است نه آموزش نحوه ی قرائت و جنبه های تجویدی اذکار و اوراد نماز و پافشاری در یادگیری آن.

2.    نباید از بچه ها انتظار داشت مانند بزرگتر ها نماز بخوانند و مانند آنان احکام را بدانند و رعایت کنند.

3.  فراموش نکنیم که در آینده فرصت ها و موقعیت های دیگری برای آموزش نماز و تعمیق و گسترش معارف  مربوط به آن وجود دارد پس بکوشیم احساس خوشایند و تجارب دلپذیری در این دوره برای کودکان فراهم آوریم.

 

جمع بندی :

  از چند تا فرشته های مهربون می خواهم تا درباره ی مراحل نماز توضیح دهند یا به صورت عملی نمایش دهند.

 

ارزشیابی پایانی :

  برای ارزشیابی پایانی می توان از تمرینات کتاب کار استفاده کرد بدین صورت که کتاب کار را باز کنند و هر عبارت را به تصویر مربوط آن وصل کنند و رنگ آمیزی نمایند

   هم چنین می توانیم با پرسیدن سوالاتی ببینیم به هدف مورد نظر رسیده ایم یا نه !

ارائه ی تکلیف :

  تکلیف تمرینی : خوشگل های من در منزل بنویسید ما در طول روز چند بار نماز می خوانیم و هر کدام چند رکعت دارد.

  تکلیف خلّا قیّتی : 1- از نماز نقاشی کشیده و به کلاس بیاورید. 2- اگر در مسجد یا خانه و یا مدرسه نماز خواندید احساس پاک خود را درباره ی نماز و راز و نیاز کردن با خدا نوشته و به کلاس بیاورید.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 فروردین1390ساعت 7:44 بعد از ظهر  توسط محمد زاده  |